PROGRAMOVÉ ZAMĚŘENÍ SPOLEČNOSTI VOLNÉ ASIGNACE I. Společnost volné asignace ("SVA") usiluje o odstranění byrokratismu, byrokratického režimu a praktik ve věcech totožnosti a evidence osob, vyloučení škodlivých státních zásahů a administrativní zátěže v této oblasti. Prosazuje ochranu soukromí, svobody pohybu a pobytu, podporu a rozvoj individuálních svobod v těchto věcech, jejich ochranu proti nežádoucím zásahům a zvůli veřejné moci i společenským tlakům. Nejvyšším cílem je dosažení stavu, kdy všichni získají možnost utvářet si svobodně vlastní totožnost a svobodně si počínat ve věcech souvisejících, a to nejvýše s takovými omezeními, která jsou zcela nezbytná k přímé ochraně podstatných práv a svobod druhých. II. Za účelem naplňování záměrů stanovených v čl.I. patří k zásadním cílům SVA: -1- volnost v oblasti užívání a změny osobního jména (křestního i příjmení) a v rozhodování o svém jménu, možnost rodičů určit dítěti jakékoliv jméno podle svého uvážení a bez zbytečných omezení, právo všech užívat libovolné jméno bez nutnosti jazykového ověřování a úředního povolování, právo na změnu svého jména, a to kdykoliv, s právním nárokem a bez zbytečných překážek, -2- zrušení povinnosti nosit a užívat občanské průkazy a obdobné identifikační dokumenty a souvisejícího svévolného legitimování osob policejními a jinými orgány; omezení případů, kdy jsou vyžadovány osobní doklady ve styku se státními a samosprávnými orgány i soukromými subjekty, -3- rozšíření práv a svobod ohledně volby a změny státního občanství, zaručení práva na víceré občanství, vyloučení svévole úřadů při rozhodování o občanství, -4- náležité zaručení a rozšíření svobody pohybu a pobytu uvnitř státu, uvolnění předpisů ve věcech trvalého a přechodného pobytu, vyloučení nepřirozených úředních zásahů a omezení v těchto souvislostech, -5- náležité zaručení a rozšíření svobody pohybu mezi státy a při překračování státních hranic, právo získat cestovní dokumenty bez zbytečných omezení a průtahů, zrušení vízové povinnosti a obdobných omezení, zabránění snahám o další oklešťování mezistátního pohybu vztahující se na občany určitých států; odstranění zbytečných a zatěžujících omezení pro pobyt zahraničních osob na území státu, -6- ochrana práv emigrantů, žadatelů o azyl a azylantů, kteří unikají před politickým pronásledováním, válečným konfliktem či z obdobných závažných důvodů, -7- nepřípustnost nedobrovolného vydávání občanů ze strany jejich vlastního státu do zahraničí, vyjma případů vydávání Mezinárodnímu trestnímu soudu, případně jiným tribunálům stíhajícím závažné zločiny podle mezinárodního práva, též závazků vyplývajících z integrace do mezinárodních společenství, jsou-li při vydávání občanů dostačující záruky zachování jejich základních práv a svobod a jedná-li se o závažný trestný čin; nepřípustnost vydávání osob bez ohledu na jejich občanství do zahraničí, jestliže hrozí porušování jejich základních práv a svobod, -8- ochrana osobních práv a důstojnosti jedince v souvislosti s rozvojem a aplikací medicíny a souvisejících biologických postupů; zejména se jedná o udělování souhlasu ke zdravotnickým zákrokům, úpravu odběru tělesných orgánů, ochranu soukromí a právo na informace o zdravotním stavu, ochranu genomu, -9- právo svobodně si určovat svůj vzhled a rozhodovat o něm, a to včetně vyobrazení v úředních dokumentech, -10- ochrana práva každého svobodně rozhodovat o své národnosti a náboženském vyznání, jakož i práva tyto údaje neuvádět a nesdělovat, právo přihlásit se k jakékoliv národnosti a náboženskému vyznání bez omezení a tlaků ze strany veřejné moci i tlaků veřejnosti, -11- patřičné zaručení ochrany soukromí a osobních údajů, ústup od sankcionovaného vymáhání neúměrného množství osobních údajů ze strany veřejné moci, zamezení snahám o vyžadování biometrických údajů pro účely oficiální evidence osob a jakýmkoliv jiným nepřirozeným trendům, -12- zrušení obecného číslování fyzických osob, -13- vyloučení nepřiměřených a neopodstatněných státních zásahů do soukromého a rodinného života, reforma předpisů upravujících manželství a rodinu tak, aby byly přijatelné pro nejširší vrstvy obyvatel různých životních postojů a příslušnosti k národnostním, náboženským a kulturním skupinám a směrům, vyloučení takových administrativních zásahů do rodiny a soukromí, které narušují přirozené společenské soužití, přirozená práva rodičů a dětí, -14- náležité zaručení domovních svobod, ochrany práv nájemníků, zamezení jednáním narušujícím jejich soukromí a důstojnost, -15- zrušení pravomoci státu ukládat zákaz vycházení a omezení cest do zahraničí, vztahující se na občany zejména za výjimečných stavů, -16- zrušení všeobecné branné povinnosti, povinné vojenské a civilní služby, nucených odvodů a registrace osob k takovýmto službám za všech okolností, dále jakýchkoliv pracovních povinností vyžadovaných zpravidla při výjimečných stavech, -17- odstranění byrokratizovaného přístupu ve zdravotnictví a zdravotní péči v souvislosti s totožností a evidencí osob, -18- nepřípustnost "daní z hlavy", jimiž jsou zde myšleny daně či jiné povinné platby paušálně vybírané nezávisle na příjmu osoby a bez konkrétního protiplnění a jiného oprávnění za ně získané, tedy fakticky placené za samotnou existenci osoby; těmi jsou především různé platby sociálního pojištění nezávislé na příjmu, -19- odstranění byrokratické zátěže v ekonomické činnosti včetně podnikání, vyplývající z nadměrného a nepřehledného množství předpisů a nepřiměřeného množství vyžadovaných administrativních úkonů, -20- uvolnění zatěžujících předpisů a pravidel ohledně prokazování totožnosti v poštovním styku, -21- zrušení či aspoň patřičné snížení neúměrně vysokých poplatků za administrativní úkony, pokut a jiných sankcí za delikty v souvislosti s totožností a evidencí osob, -22- odstranění byrokratické zátěže a nadměrných státních zásahů ve věcech práva sdružovacího, zejména ohledně registrace a působení občanských sdružení, odborových organizací, politických stran a hnutí, církví a náboženských společností, -23- odstranění byrokratické zátěže a nadměrných státních zásahů ve věcech práva petičního, shromažďovacího a tiskového, -24- informace o nejrůznějších registrech světového občanství a světoobčanských dokumentech, vystavovaných na žádost zájemců, jejich zprostředkování a co nejširší uznání ze strany státu. III. Zejména v případě závažnosti či spojitosti s tématem totožnosti a evidence osob může SVA přispívat k odstraňování diskriminace sexistické, rasové, národnostní, náboženské, diskriminace na základě příslušnosti k menšinovým kulturním skupinám a směrům včetně menšinového způsobu života, které objektivně neohrožují ostatní, dále k odstraňování nadbytečných zákonných věkových omezení. Přispívat též může k povznesení celkové společenské angažovanosti směřující k ochraně práv a svobod jednotlivce a sociálních skupin. IV. SVA prosazuje své cíle nejen ve vztahu ke státní a jiné veřejné moci, ale i ve vztahu k veřejnosti. Šíří osvětu zaměřenou na odstraňování nejrůznějších předsudků a nepříznivých trendů uvnitř společnosti. Obhajuje a jinak podporuje ty, kdo jsou vystaveni nepřijatelným společenským tlakům ve věcech spadajících do okruhu programového zaměření. SVA celkově prosazuje zdravý a přirozený charakter celé sféry totožnosti a evidence s přihlédnutím k potřebě utváření rozmanité, multikulturní a tolerantní společnosti. V. Cílem činnosti není rozvrácení ani odstranění veškeré evidence osob, ale toliko uvolnění daných poměrů. VI. Vzhledem k respektu k potřebám veřejného pořádku a bezpečnosti Společnost volné asignace neusiluje o uvolnění pravidel pro získávání zbrojních a řidičských oprávnění. Může se však takovými věcmi zabývat, jestliže je v těchto souvislostech úředním postupem či předpisy přímo dotčeno jiné téma totožnosti a evidence osob, které je součástí programového zaměření. SVA rovněž v oblasti svobody pohybu a pobytu neprosazuje kroky, které by prokazatelně vedly k závažnému, nevratnému či neúměrnému poškozování přírodních hodnot a životního prostředí, nelze-li stejně účinně použít jiné opatření namísto omezení pohybu. VII. Společnost volné asignace může svým usnesením stanovit rozsah, v jakém se bude zasazovat o naplnění cílů uvedených v tomto Programovém zaměření, zejména v čl. II. a III., a to výhradně v souladu s Programovým zaměřením a s přihlédnutím ke smyslu a účelu svého celkového programového rázu. Priorita aktivit SVA v určité oblasti se odvíjí od: 1) míry spojitosti se zaměřením SVA vyjádřeným v čl.I. a II., 2) závažnosti dané věci, 3) míry, nakolik je dané téma jinými občanskými iniciativami opomíjeno. VIII. Vedle kampaní za dosažení stanovených cílů se Společnost volné asignace podle možností zasazuje o odstraňování či aspoň zmírňování škodlivých následků takových jevů, proti nimž v rámci svého zaměření vystupuje. Přičiňuje se o ochranu práv a svobod těch, kdo byli byrokratickými přístupy a praktikami poškozeni. Žádoucí je i charitativní činnost. Zvláštní pozornost patří případům, kdy jednání veřejné moci, případně společenské tlaky nepříznivě zasahují do soukromého a rodinného života. Podle možností SVA rovněž zajišťuje co nejširší informovanost veřejnosti o situaci v oblastech svého zaměření, zpřístupňuje právní předpisy, šíří osvětu, poskytuje poradenství a zprostředkování. IX. V prosazování svých cílů se Společnost volné asignace zaměřuje na území České republiky, na státní orgány tohoto státu působící v zahraničí, lodě, letadla, základny a jiné objekty a osoby nacházející se v zahraničí a spadající pod jurisdikci České republiky. Tím však není vyloučena možnost zabývat se podle vhodnosti a závažnosti věcmi v jakékoliv části světa, jestliže je zde tematická spojitost se zaměřením SVA. X. Společnost volné asignace je nezávislá na jakékoliv státní a jiné veřejné moci a nestranná ve vztahu k politickým směrům, ideologiím, stranám a hnutím. K věcem nesouvisejícím s Programovým zaměřením zachovává nestrannost. Tím není vyloučena spoluúčast na iniciativách zaměřených na ochranu a podporu základních práv a svobod či nevládního neziskového sektoru ve všeobecném významu, ani možnost k takovýmto věcem se vyjádřit. Je připuštěna účast zastánců rozdílných politických směrů, ideologií a doktrín.